Rekenen

Een leerling met rekenproblemen? Ik help!

Wist u dat rekenproblemen meestal niet aangeboren zijn, maar hun oorsprong vinden in de taal? Rekenen is immers ook taal en wordt ook weergeven in symbolen (1+1=2). Veelal kan het rekenen al aanzienlijk verbeterd worden, als de achterliggende taalproblemen worden aangepakt!

Bij de eerste bijeenkomst start ik altijd met het afnemen van een zinnendictee en een rekentest om te onderzoeken waar de rekenproblemen vandaan komen. Ik heb zelf een test ontwikkeld om te hiaten binnen het rekenen te vinden en te kunnen behandelen.
Vervolgens stel ik een persoonlijk plan op en ga ik samen met de leerling aan de slag om de rekenproblemen op te lossen. Wekelijks nemen we de rekenproblemen onder de loep. Per leerling wordt bekeken hoe lang een les duurt; een half uur of 50 minuten.

Dagelijks zal ook thuis nog even gerekend moeten worden om weer snel op niveau te zijn en mee te kunnen op school. Ik heb specifieke werkbladen ontwikkeld, waarmee hiaten kunnen weggewerkt. Ook leerlingen uit de bovenbouw en die problemen hebben met breuken en procenten, maten en gewichten etcetera kunnen bij mij terecht voor hulp