Uitgangspunt

  • Leerlingen gaan naar school om ondermeer te leren lezen, schrijven en rekenen. Als dat om een reden daar niet lukt, moeten we de leerling op een andere manier helpen. Ik probeer de leerling zo min mogelijk te belasten door het opstellen van een individueel lesplan.
  • Kan een leerling goed spreken, dan is hij of zij in staat de taal goed te leren lezen en schrijven. Dit geldt ook voor anderstaligen. Sommige leerlingen hebben moeite met het spontaan herkennen van de taalstructuur. Zij lezen en schrijven niet automatisch, maar doen dit al denkend. Het gevolg is dat de leerlingen vaak letterlijk schrijven wat ze horen, en niet weten hoe ze onderscheid kunnen maken tussen spreken en schrijven. Hierdoor raken zij vaak zeer gefrustreerd en gaan zij slecht presteren op school of op het werk. Daarom bied ik leerlingen in de meeste gevallen de verklarende taalregels aan van Methode De Haan om de juiste schrijfwijze onder de knie te krijgen. Daarbij hoort ook dat er veel gespeld wordt in de letternamen van het alfabet. Op die manier krijgen zij inzicht in de opbouw van de taal, waardoor de reeds vastgelopen leerlingen houvast krijgen bij het leren van de juiste spelling. Iedere leerling is dan na verloop van tijd in staat om automatisch te lezen en te schrijven op zijn geĆ«igende niveau, ook in geval van dyslexie en taalzwakte.
  • Om leerlingen te stimuleren het systeem van de taal zoveel mogelijk zelf te laten ontdekken, gebruik ik verschillende taaltechnieken en leerstrategieĆ«n. Daarnaast gebruik ik diverse materialen die het leren van de taal eenvoudiger maken. De eerste resultaten zijn vaak al na een week of zeven zichtbaar.

Thuis is de leerling maximaal 12 minuten per dag bezig met het ( hardop) lezen van de taalregels en het spellen. Eenmaal per week komt de leerling in principe naar mij voor persoonlijke begeleiding.